Op weg naar de Noordzee, de tocht van Stavoren via Den Helder, de Noordzee en de Elbe naar Cuxhaven.
Zaterdag 30-07-2022
Om 7.00 uur gaat de wekker alweer. We moeten op tijd vertrekken om rond elf uur bij de sluis in Den Oever te zijn en daarna de ebstroom mee te hebben richting Den Helder. Om 8.30 uur starten we de motor weer en varen de haven uit. De zeilen gaan omhoog, maar de wind zit weer een beetje tegen, want we gaan recht op Medemblik af. Uiteindelijk komen we wel iets hoger uit en besluiten we het laatste stuk tot de sluis op de motor te doen. Op tijd de Noordzee op is belangrijker dan alles bezeilen.
Aankomend bij Den Oever kunnen we meteen doorvaren de sluis in. Zo varen we om 12.00 uur de sluis alweer uit. Op naar Den Helder om diesel en water te tanken, voordat we de zee opgaan. Om kwart voor twee leggen we daar aan. De havenmeester helpt ons zeer vriendelijk. We informeren meteen bij hem of we veilig door het Molengat kunnen gaan. Dat zou geen enkel probleem moeten zijn, dus dat is mooi. Als we wegvaren zien we heel toevallig dat onze buren van twee huizen verder hier in de haven liggen, wat een toeval! Rond half drie zijn we weer onderweg. Na de TESO-lijn overgestoken te hebben, kunnen de zeilen omhoog en gaan we al zeilend door het Molengat. We varen dicht onder de kust van Texel. Aan bakboord liggen grote groepen zeehondjes op de drooggevallen stukken van de Razende Bol. Aan stuurboord zien we de stranden van Texel, waar blijkbaar ook een festiviteit gaande is, want de muziek kunnen we lange tijd over het water horen.
Halverwege Texel steekt opeens een zeehond zijn kop op achter de boot en kijkt ons met grote ogen aan. Wat bijzonder! De snelheid is prima, een knoop of 6. Zo bereiken we rond zessen de punt van Vlieland. Rond 20.40 uur kunnen we ons oorspronkelijke vaarplan weer oppakken bij de TG-Boei boven Terschelling. Paul Michèl duikt de kombuis in om een lekker maaltje te koken. De aardappeltjes met sperzieboontjes en een hamburger smaakt ons bijzonder goed! Een goede basis om de nacht mee in te gaan. Tot 23.00 uur varen we samen, dan begint de eerste nachtshift. Paul Michèl neemt deze eerste shift, zodat Renata twee uurtjes kan slapen.
Zondag 31-07-2022
Om kwart over één maakt Paul Michèl Renata weer wakker en begint de tweede shift. De nacht is prachtig. Het is niet helder, dus niet zo koud, wel wat klammig. Alle lampjes op het water maken dat er genoeg te zien is. De tonnen zijn goed verlicht, de plotter doet zijn werk uitstekend en je kunt de eilanden zien liggen. Af en toe passeren we een vuurtoren en een aanvaarroute naar een haven. Het boorplatform, dat we passeren heeft nog het meeste weg van een kermisattractie.
Om kwart over drie maakt Renata Paul Michèl weer wakker voor zijn tweede shift. Hij heeft er blijkbaar zin in, want pas rond kwart over zes neemt Renata het stokje weer over. De zon is alweer een tijdje op en we vorderen goed. Vanaf kwart over acht varen we weer samen. Een uur later naderen we Norderney alweer. Vanaf hier nemen we meer afstand van de Duitse waddeneilanden en richten de koers op de 1B/Jade1-boei. Het lukt de zon niet meer om door de wolken heen te komen. Af en toe voelen we wat spetters. De oversteek van de Jade blijkt door een ankergebied voor scheepvaart te lopen. Overdag niet zo’n heel groot probleem, maar ’s nachts wellicht iets minder. Alternatief is om niet over te steken naar de ST-boei, maar naar de TG9-boei. Vanaf het oversteken van de Jade wordt het allemaal een beetje minder.
Alternatief is om niet over te steken naar de ST-boei, maar naar de TG9-boei. Vanaf het oversteken van de Jade wordt het allemaal een beetje minder. Het begint steeds harder te regenen, de wind begint weg te vallen en hoe dichter we bij de Elbe komen hoe meer stroming we tegen krijgen. Het was niet het gedeelte van de route dat ons het leukste leek en dat is ook de ervaring. Het zit ook gewoon niet mee. Op een gegeven moment gaan we door het water wel 7,5 Kts, maar over de grond nog maar 1,5 Kts. Elke boei duurt meer dan een uur om te bereiken en dan kruipen we hem voorbij. Cuxhaven komt in zicht, maar wel tergend langzaam. Gelukkig klopt het gezegde dat de aanhouder wint, dus om 22.15 uur varen we dan toch eindelijk de jachthaven van Cuxhaven binnen. En zoals al gezegd werd, in verband met de sterke dwarsstroming vol gas en goed mikken. Op de kopse kant van de aanlegsteigers staat voor welke lengte boten deze bedoeld is. Dat kunnen we in het donker helaas niet lezen. We zoeken een plekje wat ons geschikt lijkt in vergelijking met de omliggende boten en leggen aan. Als we alles hebben opgeruimd in de boot gaan we lekker douchen en meteen ons bed in. Het avondeten is er vandaag bij ingeschoten, heb bed lokt. Binnen no time zijn we onder zeil.
Afstand door het water: 247,9 NM; Duur: 36 uur en 58 minuten; Gemiddelde snelheid: 5,4 Kts
Wij zouden het erg leuk vinden als je een reactie achterlaat. Naast de mogelijkheid om hierboven een 'hartje' te geven om ons te laten weten dat je de blog leuk vindt, bestaat hieronder de mogelijkheid om een persoonlijke reactie te plaatsen. De met een * gemarkeerde velden moeten verplicht worden ingevuld. Naam en bericht worden gepubliceerd, het e-mailadres niet. Wil je graag een mailtje krijgen, zodra er een nieuwe blog wordt geplaatst, meld je dan aan via onze Contact-pagina.
Reactie plaatsen
Reacties
Leuk verslag en goed gedaan hoor. De afstand van de Elbe tot cuxhafen valt altijd tegen.
Geweldig en als het weer dan ook nog eens super meewerkt kan het niet beter.
Goede reis.
Ik blijf het indrukwekkend vinden! Succes!