Nog een laatste stuk over de onstuimige Elbe tot we bij Brunsbüttel het Kielerkanaal op kunnen varen.
Maandag 01-08-2022
Na een welverdiende nachtrust worden we rond de klok van acht wakker. We ontbijten rustig, gooien de tank weer vol en rond kwart voor elf verlaten we de haven van Cuxhaven weer en draaien de Elbe op. Deze keer rond doodtij, wat nog niet betekent dat we de stroom mee hebben, maar de tegenstroom neemt af en verandert uiteindelijk (hoera!) in een meestroom. De vaart zit er deze keer dus meer in. Het water is onstuimig en als er een oceaanstomer voorbij komt met zijn 13 Kts per uur dan worden we flink door elkaar geschut. Omdat het prettiger is om de golven van achter op te vangen dan van opzij, leggen we de boot met zijn kont in de golven na het passeren van zo'n enorm exemplaar. Het is dus constant goed opletten geblazen. Na een uurtje of drie bereiken we dan eindelijk ton nummer 57 waar de ingang van de sluis bij Brunsbüttel ligt.
We hebben verhalen gehoord van mensen die hier twee uur rondjes moeten draaien op dit onstuimige water. Wij melden ons echter bij de sluiswachter en mogen direct de sluis in varen, wat een mazzel! In deze sluis leg je de boot niet vast aan de muur, maar deze leg je vast aan drijvende steigers. Deze zijn laag en glad, al zijn ze gelukkig wel van roosters voorzien. Bovendien zijn er ringen waaraan je de boot vast moet leggen, wat betekent dat er het betere springwerk aan te pas moet komen om van de boot te stappen. Voordeel is dan weer dat je de boot vervolgens vast kunt leggen zonder last te hebben van hoogteverschillen. Zo varen we om even na twee uur het Kielerkanaal op. We draaien meteen het kleine jachthaventje in aan de bakboordzijde om een ticket te kopen voor het bevaren van het kanaal. De mensen die we daar spreken zeggen echter dat je aan het eind van het kanaal een ticket moet kopen. We stappen dus weer op de boot en varen het kanaal op.
Wat een verademing is dit na het gehots en gebots op de Elbe. Je moet hier verplicht op de motor varen. Een zeil bijzetten mag, maar er valt weinig te zeilen, omdat de zijwind wegvalt door de begroeiing langs de kant. Alle scheepvaart, dus ook de grote scheepvaart moet zich op het kanaal houden aan een maximum snelheid van 8,0 Kts. Dus van veel golfslag is hier ook geen sprake meer. Het kanaal is overigens 100 km lang en mag alleen met daglicht bevaren worden door de pleziervaart. Vandaag zullen we dus langs het kanaal moeten overnachten.
We hebben gehoord van een mooie overnachtingsplek aan een zijtak van het kanaal, het Gieselaukanaal. Dat is dus ons streven en het betekent dat we ongeveer 40 km moeten afleggen. Met een snelheid van zo'n 5,2 Kts duurt dat een uurtje of vijf. Het kanaal ligt mooi tussen groene bossages met hier een daar een flinke woning. Er zijn 14 veerpontjes, waar je bedacht op moet zijn. Al snel blijkt dat ze goed rekening houden met de passerende boten en we niet één keer hoeven uit te wijken. Daarnaast zijn er 10 bruggen van ongeveer 42 m hoog. Zelfs de gigantische vrachtschepen kunnen hier zo onderdoor varen. Erg druk is het er ook niet, dus het is heerlijk ontspannen na de afgelegde mijlen in de voorgaande dagen. Rond een uurtje of zeven draaien we het Gieselaukanaal op.
Net voor de brug liggen een paar steigers waar je aan kunt meren. Het is een prachtige plek waar al verschillende boten liggen. Wij liggen vlak voor de brug. Achter ons ligt een boot met 7 Duitsers aan boord. Het is er een gezellige boel. We worden erbij geroepen om een 'aanlegborrel' te komen drinken. Deze blijkt te bestaan uit een chocoladecupje gevuld met Baileys! Hierna gaan we aan de slag met bloggen en eten. Paul Michèl bakt ondertussen ook nog een heerlijk vers broodje voor morgen. Rond een uurtje of 12 kruipen we weer voldaan in bed.
Afstand door het water: 49,9 NM; Duur: 7 uur en 29 minuten; Gemiddelde snelheid: 5,2 Kts
Wij zouden het erg leuk vinden als je een reactie achterlaat. Naast de mogelijkheid om hierboven een 'hartje' te geven om ons te laten weten dat je de blog leuk vindt, bestaat hieronder de mogelijkheid om een persoonlijke reactie te plaatsen. De met een * gemarkeerde velden moeten verplicht worden ingevuld. Naam en bericht worden gepubliceerd, het e-mailadres niet. Wil je graag een mailtje krijgen, zodra er een nieuwe blog wordt geplaatst, meld je dan aan via onze Contact-pagina.
Reactie plaatsen
Reacties
Veel plezier
Vers gebakken Brood . Super ! Paul Michel Dank voor de foto.s en reisverslag! En Heel veel Vaarplezier !! Maria en Rinse
Paul Michel en Renate! Veel succes en behouden vaart! Ik geniet van jullie verslag.
Wat een mooie tocht! En wat een tankers
Wat een mooi en uitgebreid verslag van jullie grote reis! Leuk om te lezen! Heel veel plezier en genieten doen jullie al ;-)
Liefs Jolanda
Wat een mooie, stevige en spannende tocht. Leuk om te lezen en te volgen. Goede voortzetting voor jullie!
Wat leuk is dit zo! Heel veel plezier, jullie gaan als een speer!!
Jullie beoefenen topsport buurtjes!
Maar wat een leuk verslag van jullie trip, hard werken maar vooral ook genieten samen,.
Nog veel vaarplezier voor de boeg
Ziet er goed uit het baksel
Leuk om te volgen
Mooie foto's en duidelijk reisverslag. Heel veel plezier en een goede vaart.
Dat klinkt als een prachtig avontuur. Geniet er van en goede vaart! Ahoy!
Wat een leuke blogs, geniet ervan samen en hebben jullie ook Schweinehaxe gegeten met de Duitsers?
Genoten van het reis verslag! Stoere zeilers,heb respect 👍😬