Langzaamaan beginnen we weer dichter bij huis te komen. De tocht vanaf Helgoland moet ons (als er plek is) naar Vlieland brengen.
Maandag 15-08-2022
Kwart over zeven, de wekker gaat. Wat een onrustige nacht! We hebben liggen hotsen en botsen. Regelmatig speelt de gedachte door mijn hoofd of we nog wel echt vastliggen. Het lijkt of we ergens tegenaan klappen en dan plots worden teruggetrokken. Als we de boel buiten inspecteren blijkt dat iedereen er zo bij ligt. De masten bewegen tegen elkaar in, alle kanten op. Oké, dit hoort er hier blijkbaar bij...
We staan op, smeren wat broodjes voor onderweg, maken de boot klaar voor vertrek en verlaten net als verschillende anderen de haven. Aan de andere kant van de haven ligt nog een haven waar een bunkerstation is, zo hebben we gisterenmiddag al gecheckt. Bij de havenmond gaat het flink te keer. De golven zijn wel 2,5 à 3 meter hoog. Naast ons vaart een Duitse boot en als je ziet hoever de punt uit het water wordt gestuwd, dan is dat op zijn minst spectaculair te noemen. Aangezien wij daar op hetzelfde moment varen in een soortgelijke boot, moet dat bij ons er net zo spectaculair uitzien. In ieder geval voelt het zo! Omdat het zo onstuimig is, nemen we maar goed de ruimte om buitenom naar de andere haven te varen. Daar aangekomen cirkelen er al een flink aantal boten. Het bunkerstation is om 8.00 uur open en de eerste twee zijn net aan het tanken. Daarna hebben we er nog vijf voor ons. Wij zijn de laatste. Dat komt wel goed uit, want dan kunnen we na het tanken in de havenkom het grootzeil alvast hijsen zodat we geen last hebben van de golven en rondcirkelende boten. Wij kunnen tegelijk tanken met de Duitse boot, die naast ons de haven verliet. Omdat het bunkerstation in een rottige hoek ligt, spreken we af dat wij in die hoek gaan liggen en het Duitse echtpaar achter ons.
Zodra Renata voet aan wal zet, worden we meteen belerend toegesproken dat we helemaal in de hoek moeten aanleggen. Ja, wat dacht je dan, dat we midden aan de steiger zouden gaan liggen? De man van het bunkerstation blijft maar bevelen naar beneden roepen, want in de hoek was nog niet genoeg in de hoek. Het is goed met hem, dat bepalen we zelf wel! We kunnen zo prima met zijn tweeën tegelijk tanken.
De dieselprijs is hier echt enorm veel lager dan op het vasteland. Waar je op het vasteland namelijk rustig € 2,40 betaald, kost de diesel hier € 1,55 per liter en vanaf 100 en 400 liter krijg je daar zelfs nog korting op. Na het tanken moet er op de kant afgerekend worden, wat een steile klim via een lange ladder met zich meebrengt. Misschien is dit bij een ander getij, iets beter, want het verval is aan de havenwanden te zien, zeker een meter of twee. Zoals we van plan waren, hijsen we het grootzeil in de havenkom en gaan zo om 9.00 uur op weg naar Nederland.
Het eerst gedeelte, dicht bij het eiland is nog flink onstuimig, daarna wordt de zee langzaam rustiger. We hebben een windkracht 4 uit het oosten. Helaas wordt het al snel minder. We moeten dus sowieso de motor erbij aan hebben. Om ons heen zien we geregeld een bruinvis opduiken, zo gaaf om te zien. Ter hoogte van de Jade1-boei veranderen we van koers richting het westen. De wind komt dan recht van achteren. We doen het fok erbij en varen zo geruime tijd melkmeisje (in dit geval grootzeil over bakboord en fok over stuurboord). Om het fok goed open te houden, maken we met behulp van een pikhaak een soort boom en dat doet prima zijn werk. Plotseling komen we weer bruinvissen tegen. Het is deze keer een flinke groep bij elkaar.
Onderweg kijken we ook regelmatig waar de Salina en Stoere Johanna varen. De Salina zit in het begin ongeveer 3 à 4 mijl achter ons. Fijn om te zien dat zij Cuxhaven blijkbaar met diesel hebben kunnen verlaten. De Stoere Johanna gaat sneller. We naderen hen op 0,2 mijl, maar kunnen hen niet bijhouden. Later zien we dat zij uitwijken naar Norderney. Via de marifoon (VHF 16) roepen we de Stoere Johanna op om elkaar te spreken op kanaal 77. En dat werkt. Zij wijken inderdaad uit naar Norderney, met name in verband met het naderende slechte weer. Wij checken nogmaals de weersvoorspellingen en buienradar. Als het goed is zal het onweer met name boven land losbarsten en het heeft er alle schijn van dat wij de donkere luchten boven Norderney voor kunnen blijven. We checken de barometer en die blijkt op 'stormy' te staan. Toch wel spannend of het dan allemaal zo uitpakt als wij verwachten. Het wordt langzaam tijd voor het avondeten. Paul Michèl maakt weer een heerlijk maaltje klaar in de kombuis: gebakken krieltjes, verse worteltjes en gemarineerde varkenslende. Terwijl we de omgeving goed in de gaten houden en checken of we goed op koers liggen, smullen we van het avondeten. De zilte zeelucht maakt hongerig.
Na het eten nemen we het sturen weer over van de stuurautomaat. Omdat het tij aan het keren is, is de zee onrustig en dan begint de stuurautomaat sterk te corrigeren. Zo gaan we langzaam richting de nacht. De donkere lucht en het onweer blijven we gelukkig voor, zoals we ook verwacht hadden. En voor ons ziet de lucht er bewolkt maar wel vriendelijk uit. Vooral lekker vooruit kijken dus. Alle bewolking heeft wel tot gevolg dat we een donkere nacht tegemoet gaan. Geen sterren te zien en geen licht van de maan op het water. Om 22.00 uur neemt Renata de eerste shift van twee uur voor haar rekening. We varen inmiddels boven Schiermonnikoog. Het is werkelijk zo zwart als de nacht. De eerstvolgende ton ligt 12 NM voor ons en is nog niet te zien. Het is sturen op plotter en koers. De golven zie je niet aankomen, dus dat is steeds weer een verrassing. In plaats van de ton komen er wel een stuk of zeven boten in zicht. Het blijken met name vissersboten te zijn.
Afstand door het water: 107,2 NM; Duur: 15 uur en 45 minuten; Gemiddelde snelheid: 5,4 Kts
Dinsdag 16-08-2022
Het is inmiddels 0.00 uur en Paul Michèl neemt het roer over. Renata gaat naar binnen om twee uurtjes te slapen. Voor ze het weet zijn we alweer twee uur verder en neemt zij het roer weer over. Het water is rustiger geworden en we hebben weer stroom mee, dus we laten de stuurautomaat weer werken. De bewolking wordt dunner en de maan komt tevoorschijn, ook zijn er weer sterren te zien. Bizar hoeveel meer je dan kunt zien op het water. Ook deze shift gaat weer voorspoedig, dus om 5.00 uur neemt Paul Michèl het roer weer over.
Over een uurtje of twee varen we bij Vlieland. Hier neemt de wind toe en is de zee onstuimiger. Zodra we koers richting Vlieland zetten is de zee flink onrustig. De haven nadert nu al snel en het is spannend of er wel of niet twee rode vlaggen zullen wapperen ten teken dat de haven vol zit. We hebben verschillende boten van Vlieland zien vertrekken en we kunnen de vlaggen niet ontdekken, dus we krijgen hoop dat er plek zal zijn. Net na de haveningang melden we ons bij de havenmeester. Hij vraagt waar we vandaan komen. Het antwoord Helgoland heeft in ieder geval een gunstige uitwerking, want we mogen naar een box aan de E-steiger. Na 23 uur varen zetten we om 8.00 uur 's ochtends weer voet op Nederlandse bodem. Als eerste nemen we een frisse douche en daarna gaan we ontbijten. We besluiten nog even samen een powernap te pakken en daarna het eiland te gaan bekijken. We worden tegen half twee weer wakker, het was dus wel even nodig blijkbaar. We pakken wat spullen en lopen naar de aan de haven gelegen fietsverhuur. Hier huren we twee fietsen en gaan op pad. Er staat een stevige wind, dus we moeten flink trappen, maar tegelijkertijd geeft de rijwind een heerlijke verkoeling.
We komen aan bij het Posthuys. Daar draaien we het fietspad op wat door de duinen langs de noordzijde van het eiland leidt. Af en toe is het flink trappen om naar boven te komen, vervolgens waait de wind weer door je haren als je naar beneden gaat. Bij een heel kleine strandopgang zetten we onze fietsen neer en lopen naar het strand. Hier gaan we heerlijk in het zonnetje liggen. Het is hier net warm genoeg voor.
Voor we het weten is het half zes en pakken we ons boeltje weer bij elkaar en stappen op de fiets in de hoop dat de supermarkt in het dorp nog open zal zijn. Van tevoren checken op internet zit er niet in aan deze kant van het eiland. Precies om 18.00 uur komen we aan bij de supermarkt en mogen we er niet meer in. Helaas... Gelukkig hebben we nog maaltijden op de boot.
Bij de haven leveren we de fietsen weer in en gaan lekker zitten in de kuip. Naast onze boot is de buurman aan het duiken naar zijn in het water gevallen telefoon. Helaas blijft hij onverrichter zake... Intussen zien we dat de Salina vandaag ook een plekje heeft gevonden hier op Vlieland, één steiger verderop. Rond 20.15 uur gaat Paul Michèl weer de kombuis in en schrijft Renata aan de blog. Na het eten gaan we nog even buurten bij de Salina en daarna douchen en naar bed.
Afstand door het water: 55,2 NM; Duur: 8 uur en 1 minuten; Gemiddelde snelheid: 5,8 Kts
Wij zouden het erg leuk vinden als je een reactie achterlaat. Naast de mogelijkheid om hierboven een 'hartje' te geven om ons te laten weten dat je de blog leuk vindt, bestaat hieronder de mogelijkheid om een persoonlijke reactie te plaatsen. De met een * gemarkeerde velden moeten verplicht worden ingevuld. Naam en bericht worden gepubliceerd, het e-mailadres niet. Wil je graag een mailtje krijgen, zodra er een nieuwe blog wordt geplaatst, meld je dan aan via onze Contact-pagina.
Reactie plaatsen
Reacties
Welkom terug op Hollandse bodem.
uhh: Hollands water
Dank je wel. Fijn om weer in Nederland te zijn. Eerste regen in 3 weken tijd..........