De laatste etappe van onze reis naar de Oostzee is aangebroken, terug naar de thuishaven in Lelystad.
Donderdag 18 augustus 2022
Na een rustige nacht worden we wakker met lichte bewolking in plaats van regen. Als het goed is zal straks ook de zon weer doorbreken. We douchen, ontbijten en regelen dan twee fietsen bij het havenkantoor om even een kijkje te gaan nemen bij de Hanse-dealer. Onze eerste verre tocht, waarbij we zouden ervaren hoe we het vinden om dit samen te ondernemen, heeft een uitermate positieve afdronk. De boot heeft het echt fantastisch gedaan en - niet onbelangrijk - wij samen ook! Uiteraard zijn er dingen waar je pas tegenaan loopt als je langer onderweg bent. Bijvoorbeeld met betrekking tot de capaciteit van de accu's. We hadden onszelf beloofd dat we bij een positieve ervaring zouden gaan kijken wat er op de markt is en of we de Ohana verder aanpassen of dat we misschien op termijn een andere boot willen. Dit begint uiteraard bij kijken.
Zodoende brengen we een bezoekje aan de Hanse-dealer. Hij heeft een Hanse 388 liggen waar we op kunnen kijken. Leuk om deze te vergelijken met wat we nu hebben. Met wat brochures onder de arm, fietsen we even later weer terug naar de haven. We leveren de fietsen weer in en maken de boot klaar voor vertrek. Er is een windkracht 3 beloofd voor vandaag, dus daar moeten we best lekker op terug kunnen zeilen. Op het water blijkt het toch een beetje anders te zijn. Meer dan een windkracht 2 is er niet. Voor we de Gennaker hijsen, gaat eerste het grootzeil omhoog en het fok uit. Er komt echt een enorme plens water uit het grootzeil lopen, dus het is geen overbodige luxe om deze goed te laten drogen.
We gaan als melkmeisje nog geen 3 Kts over de grond. De zeilen drogen echter al snel en dan rollen we het fok netjes op en komt de Gennaker naar buiten. Met een beetje aanpassing van de koers - velocity made good (wat zoveel betekent dat snelheid je eerder op je bestemming kan brengen dan strak vasthouden aan je koers) - varen we dan 4 à 5 knopen. We zien midden op het water een enorme constructie varen. Het is een gigantische nieuwe jacht die voor wordt gesleept en achter wordt getild. Wij denken, omdat de boot te diep is voor het IJsselmeer. De jacht komt van Feadship in Makkum en wordt vermoedelijk naar IJmuiden vervoerd om daar zijn zeebrief te krijgen.
De wind zakt helaas terug naar een 1 à 2 Bft dus bij de oostboei van het Enkhuizer strand, strijken we de zeilen. Terwijl Renata stuurt doet Paul Michèl de hoes om het fok en de huik om het grootzeil, zodat dat straks in de haven niet meer hoeft. Bovendien komen ze dan niet onder duizenden vliegjes te zitten, die we hier helaas op het zoete water weer tegenkomen. Renata geniet op de punt van de boot van de laatste mijlen naar onze thuishaven.
De zendmast van Lelystad doemt steeds meer op aan de horizon. Rond half zeven leggen we de boot na drie weken weer aan in de oude vertrouwde box. De Ohana heeft ons weer veilig naar huis gebracht. Om de vakantie goed af te sluiten eten we bij de soos nog een lekkere maaltijd in een gezellig sfeertje. Daarna vullen we twee karren met alle spullen en brengen die naar onze auto's. Schoonmaken doen we later, nu eerst naar huis. Wat een fantastische tocht hebben we er op zitten!
Afstand door het water: 38,5 NM; Duur: 6 uur en 52 minuten; Gemiddelde snelheid: 4,6 Kts
Wij zouden het erg leuk vinden als je een reactie achterlaat. Naast de mogelijkheid om hierboven een 'hartje' te geven om ons te laten weten dat je de blog leuk vindt, bestaat hieronder de mogelijkheid om een persoonlijke reactie te plaatsen. De met een * gemarkeerde velden moeten verplicht worden ingevuld. Naam en bericht worden gepubliceerd, het e-mailadres niet. Wil je graag een mailtje krijgen, zodra er een nieuwe blog wordt geplaatst, meld je dan aan via onze Contact-pagina.
Reactie plaatsen
Reacties
Wat heerlijk dat jullie het zo fijn samen en met Ohana gehad hebben! Volgend jaar weer, maar vast ook eerder!
Wat fijn dat jullie weer veilig thuis zijn buurtjes , en wat een mooi avontuur hebben jullie samen beleefd !