Wij dromen rustig verder over mooie plekjes in Noorwegen om te gaan ontdekken. Ondertussen gaan de voorbereidingen hier in Nederland gestaag verder. Altijd genoeg wensen en plannen en dus genoeg te doen!

ZeilNoord-VLAG
Na onze vorige blog zijn we weer een paar stappen verder in de voorbereiding van onze tocht. Inmiddels hebben we de ZeilNoord-vlag - waarvan we in onze vorige blog vertelden dat hij besteld was - binnen. We kunnen niet wachten tot dit vlaggetje in juli vrolijk onder de zaling zal wapperen! We zijn benieuwd hoeveel ZeilNoord-vrienden we tegenkomen op onze tocht. Wij zullen de vlaggetjes in ieder geval goed in de gaten houden!
SLAAPCOMFORT
Eén van die stappen in de voorbereiding die vorig jaar al een aanvang heeft gevonden heeft betrekking op ons slaapcomfort. De kussens in de punt van onze boot - waar wij onze nachtrust vinden - waren eigenlijk al een tijdje op en de platen waarop we liggen dus voelbaar. Daarnaast kan het eventuele vocht nauwelijks weg en begonnen de kussens - na een tijdje op reis zijn - klammig te worden aan de onderkant. Niet bevorderlijk voor het behoud van de kussens en ook niet voor ons comfort. Vorig jaar hebben we daarom het project 'Lattenbodem' uitgevoerd, waarvan hieronder een foto-impressie!
Het is een stukje maatwerk. Onze punt is op het breedste punt 1,80m. We bestelden daarom twee eenvoudige lattenbodems van 90 bij 200cm. Met een simpel sommetje in Excel berekenen we hoeveel we de achtereenvolgende latten moeten inkorten om netjes uit te komen op de breedte in het uiterste puntje van de hut. Vervolgens begint het aan één zijde loshalen van de latten van de band, het meten, uittekenen en zagen. Als dat klaar is gaat de lattenbodem weer mee naar binnen om daar de band weer vast te nieten aan de ingekorte latten. Daarna rest nog het bevestigen van de lattenbodem aan de geplaatste latten in de punt van de boot. Het resultaat mag er wat ons betreft zijn. We kunnen niet anders zeggen dan dat het slaapcomfort hiermee flink omhoog is gegaan!
Deze zomer willen we nog langer op pad dan afgelopen zomer. Dat heeft ons doen besluiten dat het een mooi moment is om de kussens in de punt ook te vervangen. We kiezen voor nieuwe binnenkussens van 12cm dikte - 2cm dikker dan de vorige kussens - en dat in een mooie nieuwe bekleding passend bij de al bestaande bekleding in de boot. We kloppen hiervoor aan bij Auke Hartog van HeHa Meubelen in Bunschoten-Spakenburg, een familiebedrijf waar ze al meer dan 25 jaar ervaring hebben met stofferen.
Een echte aanrader kunnen we wel zeggen. We worden vriendelijk te woord gestaan, krijgen goed advies, een eerlijke prijs en ook nog een zeer strak resultaat! Wij zijn er ontzettend blij mee! Zie hieronder een impressie:
ONDERHOUD ANKERKETTING
Een tweede project wat we afgelopen weekend hebben aangepakt, is het project 'Onderhoud ankerketting'. In de aanloop naar onze tocht naar Noorwegen zijn we benieuwd hoe lang onze ankerketting eigenlijk is. Waar de diepte op het IJsselmeer doorgaans de drie à vier meter niet te boven gaat, is dat in Noorwegen een ander verhaal. Omdat we van plan zijn om regelmatig te ankeren in Noorwegen, gaan we meten hoe lang onze ankerketting is. Hiervoor halen we de ankerketting volledig uit de zogenaamde ankerkluis. Het blijkt dat we ruim 30 meter tot onze beschikking hebben. Dan kunnen we tot maximaal ongeveer 10 meter diep ankeren. Wat we helaas ook zien bij dit onderzoek, is dat het begin van de ankerketting - net onder het gedeelte waar deze vast zit in de boot - zeer roestig is. Niet een heel fijn betrouwbaar idee... En verder hebben de harpjes waarmee het anker vastzit aan de ankerketting ook hun beste tijd gehad. Tijd dus voor een onderhoudsproject. Voor de liefhebber hebben we deze klus vastgelegd in een video.
OPRUIMEN, UITZOEKEN, INRICHTEN en SCHOONMAKEN
Naast deze klus moet er ook nog het nodige opgeruimd, uitgezocht, ingericht en schoongemaakt worden. Dus de bakskist gaat helemaal leeg. Zo kunnen we meteen kijken hoe het met de doorvoer in de romp zit in het kader van de overloop van de watertank. En wat blijkt... Wat een doorvoer voor de overloop van de watertank leek, is de ontluchting van de kist met gasflessen. We zullen dus een andere oplossing moeten bedenken. Wat betreft de rommel uit de bakskist, maken we meteen een flinke schifting. Een groot deel is leeg en kapot en gaat dus weg.
Ook binnen gaan we herorganiseren en opruimen. Bovendien halen we een lekker sopje door de boot. Al met al steken we de handen dus flink uit de mouwen!
Deze laatste klus is nog niet helemaal geklaard en krijgt dus nog een vervolg. En dan maar hopen op geschikt weer, zodat we in de Meivakantie eindelijk weer het water op kunnen!
Wij zouden het erg leuk vinden als je een reactie achterlaat. Naast de mogelijkheid om hierboven een 'hartje' te geven om ons te laten weten dat je de blog leuk vindt, bestaat hieronder de mogelijkheid om een persoonlijke reactie te plaatsen. De met een * gemarkeerde velden moeten verplicht worden ingevuld. Naam en bericht worden gepubliceerd, het e-mailadres niet. Wil je graag een mailtje krijgen, zodra er een nieuwe blog wordt geplaatst, meld je dan aan via onze Contact-pagina.
Reactie plaatsen
Reacties
Lekker opgeruimd op weg dus. Heerlijk zo'n schone boot.
Goed bezig jullie. Wij zijn Koningsdag nog bezig om ons nieuwe reddingsvlot te monteren op het dek. Wij hopen dan vanaf zaterdag een week te zeilen. Iets in de soos of elders afspreken, is misschien handiger via WhatsApp of zo. Succes met de laatste klussen. Groetjes Mariƫtte en Tjalling.
... en zo komt alles weer in de startblokken voor het nieuwe seizoen!
Leuk om te lezen en mooi ontwerp ook van je blog. Ik ben ook mijn blog aan het aanpassen. Die vertaal knop handig voor al het internationale publiek hihi. Groetjes Marianne van Ithaka Zeilt
Ontzettend leuk het bericht over de opmaat gemaakte kussens. Gegarandeerd een goed product waar je heerlijk op kan slapen. Wij wensen jullie een fijne en veilige vaart en zeker tot ziens. We komen jullie zeker een keer tegen
De voorbereidingen zijn al de helft van het uiteindelijke plezier en een diepte-investering voor de reis!
Groetjes Anneke