ZOALS DE WIND WAAIT...

Gepubliceerd op 26 juli 2023 om 11:34

Soms is het de kunst om met alle winden mee te kunnen waaien.

De overtocht: Vrijdag 21 juli 2023 - Maandag 24 juli 2023

Vrijdagavond om een uur of acht is het zover, de trossen gaan los. We worden uitgezwaaid door onze Belgische buurman Stefaan en familie en door Liesbeth en haar vader van SY Barnes. Er waait een stevig windje in de fjord. Net als bij Egersund zijn we hier via de westelijke toegangsroute naartoe gevaren en zullen we de fjord via de zuidelijke toegangsroute weer verlaten. Waar we hoopten dat we de fjord qua wind vrij gemakkelijk uit zouden kunnen varen, valt dat een beetje tegen. Het wordt opkruisen. De zee is zoals verwacht nog wat onstuimig, zeker bij de ingang van de fjord waar een soort trechterwerking is. Op één van de laatste rakken uit deze trechter horen we een rotklap aan bakboordzijde. We schrikken... Wat is dat? We moeten ver genoeg van ondieptes vandaan zijn, maar het was meer dan gewoon een klap op de golven. Het is niet zo fijn om op deze manier aan de oversteek te moeten beginnen. We checken alles dus grondig en houden het ook binnen in de gaten of alles droog blijft. We kijken het een tijdje aan, maar alles lijkt goed te blijven gaan. 

Om een uurtje of elf neemt Paul Michèl de eerste shift voor zijn rekening. Renata mag als eerste slapen. Het is onstuimig op zee met flinke golven en het is letterlijk zo zwart als de nacht, dus je ziet de golven ook niet aankomen. Omdat Paul Michèl graag wil dat we nog langer samen gaan zeilen, maakt hij Renata pas wakker na een uurtje of vier als het ergste weer voorbij is. Dan neemt Renata het stokje voorzichtig weer over. Gelukkig begint het rond vier uur in de ochtend alweer te schemeren.

De eerste dag staat vervolgens in het teken van het varen naar de Regnar-ton. Deze drijft op de hoek van het olieplatformveld waar we op de heenweg tegenaan liepen. Nu gaan we er maar meteen met een boog omheen. Het is aardig weer, de wind is goed. Met een windkracht 4 à 5 Bft schieten we lekker op.

Ondanks er weinig te vertellen is - want er is feitelijk niets te zien behalve zee - vliegt de dag toch voorbij. Hoe dichter we in de buurt van de Regnar-ton komen, hoe drukker het wordt met andere scheepvaart. Dat lijkt ons een goed teken. We komen hier ook één verdwaalde zeilboot tegen, die onderweg is naar het noorden. Vrachtverkeer omzeilend varen we zo de tweede nacht in. Paul Michèl neemt weer de eerste shift voor zijn rekening. De tweede shift is voor Renata. De omgeving bestaat op dat moment uit twee tinten zwart. Voor de zeer oplettende kijker is er een heel dun lijntje te ontwaren wat de horizon zou moeten zijn. Naarmate het lichter wordt gaat dit over in vier tinten grijs. En helaas komt met het grijs ook de regen...

De eerste dag is als een speer gegaan. Eigenlijk te snel. We willen namelijk achter de depressie aan, die bij Nederland over het Waddengebied naar de Duitse Bocht trekt. We checken onze weerkaartjes aan de hand van de verwachte tijd dat we boven het Waddengebied zullen varen. Volgens Windfinder is er dan niets meer aan de hand. Volgens Windy pakken we nog een staartje mee met windkracht 5 à 6. Tijd om de Navtex aan te zetten om te kijken wat deze voor weersverwachting afgeeft. Deze meldt een storing die langskomt vanaf het Kanaal langs Nederland richting de Duitse Bocht. Dat is de storing die ons bekend is. Wanneer deze dan echt heftig is en waar in de Duitse Bocht dan precies, dat wordt ons helaas niet duidelijk. We zetten op een rijtje wat onze alternatieven zijn als we te vroeg zijn. De westkust van Denemarken en Helgoland zijn geen optie, want vol in de depressie. De enige optie is eigenlijk afwachten op zee, in de zin van omvaren. Omdat we nog steeds niet weten of de depressie al geweest is (Windfinder), het staartje nog langskomt (Windy) of misschien nog in aantocht is, besluiten we voorlopig koers richting Vlieland te zetten en goed in de gaten te houden wat de wind doet en in hoeverre deze toeneemt. De westenwind neemt langzaamaan af. We laten de depressie bij Noorwegen namelijk steeds verder achter ons. Dan komen we in een windstilte en vervolgens komt de wind uit het oosten. Dit laatste klopt ook met hoe de wind om het lagedrukgebied ten zuiden van ons heen zou draaien. Om 15.22 uur gaan we de magische 'nog 100 NM te gaan'-grens over! Er zijn flinke golven, maar die zijn eigenlijk wel oké. Het lijkt een soort 'heuvel op - heuvel af'-varen. Absoluut niet vervelend.

Helaas draait de wind door naar zuidwest - en dus tegenwind - wat het onmogelijk maakt om aan te varen op Vlieland zonder opkruisen. Het is onduidelijk voor ons wat de status is van de overtrekkende depressie, maar omdat de wind verder oké is, besluiten we uit te wijken naar Borkum wat wel te bezeilen is. Nog geen twee uur later ziet de wereld er compleet anders uit. De wind zit al dik in de 24 Kts en blijft toenemen. De golven zijn gigantisch. Dit is meer dan de voorspelde windkracht 5 à 6 Bft. De wind blijft ook toenemen en het is daarmee ook geen optie meer voor Renata om Paul Michèl af te lossen. Hij staat er alleen voor en Renata kan alleen assisteren waar mogelijk. Tegen 20.00 uur 's avonds passeert de wind de 30 Kts. Het is al dik windkracht 7 Bft. Het is maar goed dat we aangelijnd zijn, want met de metershoge golven zou je zo van boord stuiteren.

Het begint langzaam donker te worden en we vragen ons af hoe we zo de nacht in moeten. Renata heeft een rotsvast vertrouwen in Paul Michèl, maar als ook hij gaat twijfelen... We besluiten hulp in te roepen. Renata pakt de marifoon en gaat bij de ingang naar de kajuit uit de wind zitten. 'Mayday mayday mayday, this is sailing vessel Ohana, sailing vessel Ohana, sailing vessel Ohana'. Na een aantal oproepen komt er wat gekraak op de lijn en iemand zegt wat, maar Renata kan het niet verstaan. Opnieuw proberen maar en nog eens opnieuw. Paul Michèl geeft aan de 'DISTRESS'-knop in te drukken. Hiermee zend je een noodoproep uit naar de kustwacht. Niet veel later komt er een nabije boot op de lijn die vraagt wat onze positie is. En jawel, hij ziet ons. Vervolgens is het weer stil op de lijn. Een paar minuten later zegt Paul Michèl dat hij een boot aan ziet komen. Binnen tien minuten is de sleepboot achter ons. Renata krijgt de vraag wat de reden is van de distress, want het ziet er allemaal goed uit. Probleem is uiteraard hoe lang dit zo doorgaat, want Paul Michèl houdt dit geen hele nacht vol. De sleepboot vraagt wat we willen dat hij doet. Renata vraagt wat de opties dan zijn. Nou, hij kan een helikopter voor ons regelen om ons van boord te halen. Renata overlegt kort met Paul Michèl in de verwachting dat dit niet zal zijn wat hij wil, want dan kun je de boot wel afschrijven. Renata geeft dus aan dat we geen helikopter willen. In plaats daarvan vraagt ze of de sleepboot kan kijken wat de weersverwachting is. Dat wil hij voor ons doen. Een paar minuten later komt hij weer op de lijn en vertelt dat hij Windfinder heeft geraadpleegd en dat het met een paar uurtjes over is. We besluiten het verder te proberen. De wind neemt nog verder toe en haalt zelfs de 38 Kts, een hele dikke windkracht 8 Bft. Paul Michèl stuurt ons door de muren van 5 à 6 meter hoog die op hem afkomen. De boot landt regelmatig met een zware knal op het water. Hierdoor is ook het reddingsvlot losgeslagen. Het ligt nog wel in het gangboord. 

De sleepboot vaart nog een half uurtje achter ons aan en informeert dan weer hoe het gaat. Het gaat op dat moment naar omstandigheden goed. Hij zegt dat de wind nu met een uur beduidend minder moet worden. Hij zegt dat we het uitstekend doen en hij vraagt of hij nog iets voor ons kan betekenen. Hij zegt dat de kustwacht van Noorwegen en Duitsland op de hoogte is. Wij geven aan dat we het zo verder wel weer aandurven en bedanken hem zeer hartelijk voor zijn hulp. 

Het is bizar, maar na een uur is de storm aanmerkelijk bedaard. De dikke twintig knopen wind voelen aan als een briesje. Het golft nog wel flink na. Zodra de wind nog wat meer is gezakt, neemt Renata het roer over. We varen inmiddels bij de windmolenparken die op onze route naar Borkum liggen. Het is een uur of half twee 's nachts en Paul Michèl is kapot, doorweekt en ijs- en ijskoud. Hij trekt alles uit, doet droge kleren aan en kruipt onder het dekbed. Renata wil hem laten slapen tot het helemaal licht is en we in de buurt van de betonning richting Borkum komen. Helaas schakelt om vijf uur 's ochtends de plotter opeens uit en daarmee dus de navigatie. Gelukkig wist Renata nog welke koers we aan het varen waren. We halen de papieren kaarten erbij en de B&G-app op de mobiel. Uiteindelijk blijkt dat we inderdaad de juiste koers varen. Paul Michèl gaat vervolgens aan de slag om de plotter weer aan de praat te krijgen. Er is zo immens veel water over de boot heen gekomen vannacht dat het weleens een vochtprobleem zou kunnen zijn. Hij maakt alle aansluitingen weer goed droog en gelukkig start de plotter na een tijdje weer op. Paul Michèl kan dus weer terug in zijn bedje. Helaas blijft de plotter vervolgens eens in de zoveel tijd uitvallen, maar gelukkig start hij steeds weer op.

Hoewel we nog geen stabiele verbinding hebben met de wal, zijn er in de tussentijd toch een paar berichten binnengekomen. Blijkbaar is het thuisfront benaderd door de kustwacht. Heel vervelend dat we ze op dit moment niet gerust kunnen stellen.

Om 9.00 uur gaat Renata ook nog even slapen, zodat we om 11.00 uur samen het betonde stuk van de route afleggen vanaf de Westerems-ton. 'Borkum, here we come!' Twee uur later leggen we aan in de Burkuna-haven op Borkum. Overtocht succesvol beëindigd! We zijn trots op elkaar en op de boot, die het zo ontzettend goed gehouden heeft! Tijd voor een hele dikke knuffel! 

Het is ook hoog tijd om contact op te nemen met het thuisfront. Blijkbaar zijn zij gisteravond rond half elf gebeld door zowel de Duitse als de Nederlandse kustwacht. Deze wisten te vertellen dat we in de buurt van de windmolenparken waren en vermoedelijk last hadden van de hoge golven. Ze vroegen naar ons satellietnummer (wat we overigens niet hebben), omdat ze het contact met ons verloren hadden. Lekker geruststellend voor het thuisfront, die hebben de hele nacht geen oog dichtgedaan. Aan de andere kant wel geruststellend dat de systemen lijken te werken in geval van nood. 

Hoewel we een nacht hebben overgeslagen besluiten we toch gewoon door te gaan. Eerst een verfrissende douche en daarna met de bus naar Borkum-stad. Het valt ons op dat de bebouwing op het eiland erg rommelig is. De buschauffeur, die er flink de sokken in heeft, zet ons af in het centrum. Zonder koffer aan de hand hoor je er hier eigenlijk niet bij. Wat een boel toeristen. In de straatjes is het ook een drukke bedoening. Er zijn veel kledingwinkels en eettentjes te vinden. Bij de boulevard waaien we flink uit ons hemd. Met een zonnetje moet het hier heerlijk zijn.

Op zee hadden we allebei al bedacht dat wij vandaag als beloning patat met mayo wilden eten. We zoeken daarom een eettentje wat aan deze behoefte kan voldoen. Het tentje waar we neerstrijken is in handen van Roemenen die een heerlijk maaltje voor ons op tafel toveren. Het is alsof we dagen niet gegeten hebben. Nou klopt dat wel een beetje, want gedurende de overtocht was eten - deze keer - puur functioneel en eenvoudig en weinig om echt van te genieten.

We pakken de bus van 19.00 uur terug naar de haven. Paul Michèl gaat nog even kijken naar de plotter, want het zint hem niet dat hij steeds uitvalt. We prijzen ons gelukkig dat dit niet midden in de storm is gebeurd. De plotter blijkt bij de aansluiting wat last te hebben van corrosie, dus daar moet een nieuwe aansluiting voor komen. Voor nu zorgen we dat de plotter de rest van de tocht blijft werken met een tijdelijke oplossing. Daarna is het hoog tijd om na drie nachten eindelijk weer gewoon in bed te kruipen. Om 21.00 uur zijn we al diep onder zeil.

Afstand door het water: 338,0 NM; Duur: 65 uur en 2 minuten; Gemiddelde snelheid: 5,2 Kts

Wij zouden het erg leuk vinden als je een reactie achterlaat. Naast de mogelijkheid om hierboven een 'hartje' te geven om ons te laten weten dat je de blog leuk vindt, bestaat hieronder de mogelijkheid om een persoonlijke reactie te plaatsen. De met een * gemarkeerde velden moeten verplicht worden ingevuld. Naam en bericht worden gepubliceerd, het e-mailadres niet. Wil je graag een mailtje krijgen, zodra er een nieuwe blog wordt geplaatst, meld je dan aan via onze Contact-pagina.

Reactie plaatsen

Reacties

Cindy
2 jaar geleden

Wat een ongelooflijk spannend, gevaarlijk avontuur. En wat ben ik blij dat jullie er goed uitgekomen zijn. Brrrrrrr toppers!!!❤️❤️❤️

Leo
2 jaar geleden

Niet normaal ,wat een avontuur.
Gelukkig met een goede afloop.
Wel een prima relatietest!!

Walle
2 jaar geleden

Welkom home! Heftig! Maar goed afgelopen! Ik ben het met Leo eens dat dit de ultieme relatietest is geweest! Welkom weer in nat Nederland! Altijd nog beter dan de hitte van het zuiden.

Ger
2 jaar geleden

😱😱😱😱 wát een belevenis! Pff goed gedaan en alles is nog heel, nou ja die plotter misschien aangetast door het zout, maar die is te vervangen, jullie niet..hoop dat decreet van de reis aangenamer is voor jullie! Heufse hug!,

Albert Luten
2 jaar geleden

Wat een spannend verhaal ik moet even bij komen. Probeer nog maar wat te genieten van de rest van de vakantie.

Stefaan Pauwels
2 jaar geleden

Wauw! Net jullie verhaal gelezen. Heftig zeg. Blij dat alles goed gekomen is.

Stefaan, Jozefien en Flo

Gerdy
2 jaar geleden

Wauw wat een spannende overtocht. Petje af.
Als je dit er goed af hebt gebracht, kun je meer aan als je focus maar positief blijft. Welkom in Nederland.

Frans de Ruijter
2 jaar geleden

Onvoorstelbaar wat een geweldige maar ook wel erg spannende reis. Met zulke zware storm op zee lijkt me echt wel een groot risico. Mooi dat je het hoofd koel hebt gehouden en hulp gevraagd wanneer nodig . Welkom terug in Nederland . Neem niet teveel regen mee. Goede vaart . ⛵️⚓️🛟🔆👍 .

Arjen Weber
2 jaar geleden

Wat een verhaal jongens, daar zijn onze recente avonturen niets bij. Gelukkig hebben jullie op de juiste momenten de juiste beslissingen genomen en de juiste acties ondernomen. En......er gaat niets boven goede Duitse Pommes Mayo und Currywūrst. Het laatste stukje kunnen jullie zeker ook aan.

Kees
2 jaar geleden

Wat een verhaal zeg. Reuze spannend en gelukkig hebben jullie het gered.

Cisca Hagens
2 jaar geleden

Jullie avontuur neemt nu wel een heel andere wending,
Mayday, mayday, gebruik vd Distress knop, torenhoge golven !
Pfff, heel eng 😧. Gelukkig is het goed afgelopen, zal fijn zijn om jullie straks weer heelhuids hier thuis te zien 💪

Willem Rauwenhoff
2 jaar geleden

Met rillingen heb ik jullie verslag gelezen. Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Een heftige ervaring.
Goede reis verder. Groeten Willem

Maarten Smit
2 jaar geleden

Nou lekker dan. Ik zit zeeziek op mijn stoel en moet nu wel heel erg ........... Vul zelf maar in. Dan maar liever met 90km van de berg. Kun je zelf nog in de remmen knijpen terwijl het ravijn dichtbij is. Het hoofd koel houden en de moed er in houden anders ga je naar de haaien. Goed, jullie hebben bladzijden genoeg voor dit avontuur en de beproeving van op elkaar kunnen en moeten vertrouwen. Het lijkt mij ook een goed middel om af te slanken en de iceman na te doen. Nu in rustiger vaarwater zou ik plannen maken om volgend jaar met een iets groter boot, bijvoorbeeld de Stena Line, naar de overkant te gaan. :)

Rinze en Maria vd Ploeg
2 jaar geleden

Allereerst …Chapau !,

Jullie hebben samen de storm doorstaan,en Wat een Spanning !
Nu tijd om heerlijk samen te ontspannen , en weer Genieten van jullie Reis !
Ik ga morgen weer naar Maria ,zij is opgenomen in UMC…en ..we gaan samen voor Herstel …Paul Michel en Reneta…geniet vooral van jullie prachtige voyage…
Wij nemen jullie moed mee in ons denken.
Veel liefs
Maria en Rinze

Andre Olthof
2 jaar geleden

Wow, ik word al nerveus van jullie verhaal…..
Laat staan als ik op de boot zou zijn 😰😰

HarryS
2 jaar geleden

Wat een avontuur Renate en P.M.!
Heb jullie blog tot nu toe gelezen, en met alle tips denk ik dat het ons ook wel gaat lukken!
(op een cruiseschip!)