Het weer blijft grillig. De keuze uit weergaatjes is beperkt, dus moeten we verder als zich een moment aandient.

Zaterdag 24 augustus 2024
Behalve een gerafeld gastenvlaggetje van Denemarken, een gerafeld puntje van ons ZeilNoord-vlaggetje en een gehavende lijn door schuren langs een meerpaal, hebben we geen schade van de storm opgelopen. Die schade aan de vlaggetjes had natuurlijk niet gehoeven, als we ze niet vergeten waren binnen te halen. Het valt allemaal gelukkig meer dan mee.

We starten de ochtend rustig met het bestuderen van de weer- en windverwachtingen. Plan was om vandaag verder te trekken naar Nykøbing en morgen verder naar Lemvig. Vandaag is het relatief rustig op het water, een windkracht 4 Bft. Morgen en overmorgen is het waarschijnlijk 5 à 6 Bft uit het zuidwesten en daarmee nogal ongeschikt om verder te varen richting Lemvig. We hebben dus wederom weinig keuze. We zullen vandaag meteen door moeten varen naar Lemvig. Dit ligt ruim 45 NM van Løgstør en is dus zeker een uurtje of negen à tien varen. Geen getreuzel dus, maar snel de ontbijttafel dekken en ontbijten. Al met al is het toch pas 11.00 uur als we de trossen losgooien. In het nabijgelegen haventje gaan we tanken. Een motorbootje komt net de haven uit en wacht bij de pomp om ons te laten passeren. Dat is nu net niet handig, maar gelukkig kunnen we ondanks de haven zeer klein is toch precies de draai maken in de haven en aan stuurboordzijde afmeren.



Met volle tank beginnen we aan onze tocht. Het is grijs en regenachtig. Jammer, want dan kunnen we niet zo veel van onze omgeving zien. De wind is goed, meest 5 Bft. De vaargeul op het eerste stuk is smal. We hebben niet veel ruimte om de boot in de wind te draaien. We hijsen het grootzeil, waar nog twee riffen in zitten, en we rollen het fok uit. De koers is weer hoog aan de wind, dus we draaien de motor bij. We gaan als een speer met ruim 6 Kts.
Voor ons vaart een Deen die dezelfde route schijnt te varen. Dat is makkelijk met zo'n extra punt om op te focussen. We moeten wat eilanden omzeilen. Myrthe stuurt voor het eerst bij windkracht 5 Bft. Lekker bezig!

De eerste brug die we tegenkomen is die bij Nykøbing. We moeten een slag maken om goed bij de brug uit te komen. Als we de brug naderen beginnen we te twijfelen of we er wel onderdoor passen. Paul Michèl draait abrupt om. Eerst alle kaarten nog eens checken op doorvaarthoogte, want het lijkt nogal krap. Wij zijn iets meer dan 15 meter hoog en de brugdoorgang zou 26 meter moeten zijn. Alle kaarten en websites bevestigen die 26 meter. Op hoop van zegen dan maar... En gelukkig past het echt!



Daarna varen we in een 'rechte' streep verder, tenminste de wind draait steeds meer naar zuidzuidwest en dus maken we een bocht en moeten we een aantal rakjes maken om richting de brug voor Lemvig te komen. Ondertussen hebben we ook gezien dat de laatste vaste brugopening om 17.45 uur is, daarna hangt het van verkeer en medewerking brugwachter af. Sowieso wordt de brug niet gedraaid bij meer dan 20 Kts wind of 2 Kts stroming. Het is nog even spannend of we 17.45 uur halen, maar met een klein beetje gas bij zijn we om 17.30 uur bij de brug. Hier zien we vreemde stromingen lopen. Blijkbaar zit hier ook veel vis, gezien de vissers en zeehonden die hier flink op jacht zijn. Je ziet de vissen uit het water springen om te vluchten. Het wachten op het draaien van de brug is zo geen straf!



Precies om kwart voor zes dalen de slagbomen en gaat de brug draaien. Myrthe kan haar ogen niet meer open houden en zij gaat binnen liggen. Wij varen ondertussen verder. Het weer wordt slechter en slechter. De kant is niet meer te zien. De regen komt met bakken uit de hemel. We wachten een aantal pieken af en gaan als het wat minder wordt de fenders ophangen en de lijnen aanslaan. Wij zijn klaar voor het invaren van de haven.
Ondertussen kunnen we ondanks de laaghangende bewolking wel wat van het landschap zien. Het is mooi, maar zal bij goed weer nog veel mooier zijn.




Plotseling ruikt Renata lekkere etensluchten. Mmm, het lijkt wel een BBQ! We speuren om ons heen, want dit is niet aan boord. Het blijkt een BBQ in Lemvig Marina, de buitenhaven. Geen hallucinaties dus. Die had Renata eerder wel, toen ze door het venster van de buiskap dicht langs bakboord iets roods voorbij zag schuiven. Ze schrok op. Die ton was wel heel dichtbij. Het bleek Paul Michèl in zijn rode zeilpak die door het gangboord liep!
Rond kwart voor acht leggen we aan in de stadshagen van Lemvig. We leggen de boot weer goed vast met extra springen. We zijn compleet doorweekt. Myrthe heeft echter van het laatste gedeelte niets meegekregen. We moeten zelfs veel moeite doen om haar weer wakker te krijgen.
Dan is het tijd voor eten en we willen graag iets makkelijks halen of eten. We trekken de spijkerbroeken weer aan en gaan op pad. Het is lastig om het haventerrein te verlaten, want er staat een wal of muur van zeker wel een meter als waterkering. De sluisdeuren daarin zijn bijna allemaal nog gesloten, waarschijnlijk in verband met de storm van gisteren. Het klimmen in de regen wordt ons bespaard, want we vinden toch een doorgang.
Le Mur
De nieuwe vloedmuur in de haven van Lemvig, Le Mur, werd ingehuldigd op 16 december 2012. De naam "Le Mur" is een afkorting van "Lemvig" en "mur", het Deense woord voor muur, en verwijst naar de beschermende functie ervan.
Le Mur beschermt de haven en de stad daarachter tegen overstromingen veroorzaakt door waterstanden tot 2,10 meter boven zeeniveau in het centrale deel van de haven en tot 2,45 meter in de Oosthaven. Vóór Le Mur beschikte Lemvig over een houten overstromingsbescherming die in 2000 was gebouwd, maar deze was verslechterd en bood op het laagste punt slechts bescherming tot een overstromingsniveau van 1,74 meter. Na verschillende gevallen van extreme waterstanden in de eerste tien jaar van deze eeuw, waaronder de storm in januari 2005 die overstromingen tot 1,84 meter bracht, werd het duidelijk dat er een nieuwe, hogere en duurzamere oplossing nodig was.

Le Mur slingert zich een weg over het centrale havenplein en maakt ruimte vrij voor parkeer- en recreatievoorzieningen. De muur is voorzien van tafels en banken en bij de viswinkel wordt het een oprit naar de winkel en een perron voor de oude havenspoorlijn, de Bjerg Banen. De keramische mozaïekversieringen aan de muur zijn gemaakt door lessen beeldende kunst op basisscholen en middelbare scholen in de gemeente Lemvig. In de muur zijn openingen aangebracht waar rijstroken naar de voetgangersstraat van de stad leiden, zodat onder normale omstandigheden het zicht tussen de haven en de stad ononderbroken is. Bij overstromingswaarschuwingen worden de openingen handmatig gesloten door middel van in de muur aangebrachte deuren. Pompen kunnen eventuele golven opvangen die over de muur spoelen.
Bron: Informatiebord
In het stadje is behalve de kroeg alles donker. Bij een geopende delicatessenzaak vragen we tips. Aan de andere kant van de haven, bij de voormalige bowlingbaan, is een restaurant dat tot 22.00 uur geopend is. Als wij om 21.15 uur binnen lopen, stoten we toch onze neus, want de keuken is al gesloten... Terug naar de boot maar weer en terugvallen op onze noodvoorraad. We vinden rijst, kipsaté in blik en een blikje doperwten en daar weet Paul Michèl toch weer wat lekkers van.
Eerst informeren we nog bij onze Nederlandse buren van de Opperwind waar we de douches kunnen vinden. Deze blijken een eindje lopen aan het andere eind van het haventerrein. Ze schijnen wel luxe te zijn. En dat is ook zo als we ze na het eten in de duisternis gevonden hebben. Een duo-douche op één BEAS-kaart. Heerlijk warm en ruim! Hierna schuiven we lekker ons mandje in.
Afstand over de grond: 47,1 NM; Afstand door het water: 55,2 NM; Duur: 8 uur en 24 minuten; Gemiddelde snelheid: 5,6 Kts
Zondag 25 augustus 2024
Een rustige start na de tocht van gisteren. Vandaag staat er een dagje Lemvig op het programma. We blijven tenslotte liggen tot de harde wind eindelijk wat gaat liggen. De ochtend start met zon en buien. In de middag wordt het droger en gaan wij wandelen. Er is hier een planetenpad te vinden. De planeten en afstanden tussen de planeten zijn op schaal te zien en te bewandelen.
Planetenpad
Maak een wandeling door het zonnestelsel naar de aarde. Ga op verkenning met de Planetstien van het centrum van Lemvig naar Gjellerodde.
Het planetenpad is een schaalmodel van het zonnestelsel en geeft de planeten van het zonnestelsel aan, van de zon tot Pluto, op een schaal van 1:1 miljard. Het pad brengt je van Lem Vig naar Nissum Bredning. Een stuk waar de Limfjord er werkelijk prachtig uitziet. Op het pad staan sculpturen in graniet en brons. Er is minstens één beeldhouwwerk dat elke planeet vertegenwoordigt, maar sommige planeten hebben meerdere sculpturen. Bijvoorbeeld Pluto, waar drie sculpturen staan: één voor Pluto in zijn binnenste baan, één voor Pluto op de middelste afstand van de zon en één voor Pluto in zijn buitenste baan.
Bron: Visit Nordvestkysten
Het start met de zon en dicht daarbij de aarde en maan en andere relatief dichtbij gelegen planeten. Al snel liggen de planeten verder uit elkaar. Na een stukje door de bosrand, loopt de route verder langs de baai van Lemvig in de richting van Lemvig Marina. De lucht is blauw, er drijven wolken over, het zonnetje schijnt.
In Lemvig Marina zien we de BBQ staan, die we gisteren op het water roken. Na deze haven begint een vakantiedorp. Het staat hier vol met vakantiewoningen. Het terrein is flink geaccidenteerd, dan weer flink klimmen en vervolgens weer een steile afdaling. Als we bovenop bij een bankje even een korte pauze inlassen, zien we bij een paar golfbrekers beneden een drietal zeehonden. Twee liggen op de golfbrekers, één had zin in een nieuwe ervaring en ligt op een surfplank te chillen. Een koddig gezicht!



Wij vervolgen onze route naar de Gjeller Sø, een meer gelegen op de landtong aan het einde van de baai van Lemvig. Hier zouden we Neptunus moeten vinden en dat vinden we een mooi punt om dan vervolgens weer om te draaien. Pluto is nog eens zoveel kilometers lopen. Dan zouden we zeker 25 km moeten lopen vandaag en dat is wat te ambitieus.


De landtong is zo mooi desolaat. We móeten wel tot het uiteinde lopen alvorens om te keren. Als we na het verste punt omkeren, krijgen we de wind (zeker kracht 5 Bft) vol in ons gezicht. We moeten er tegen opboksen. Dan voelen we wel dat we er inmiddels al zo'n 9 kilometer op hebben zitten. We lopen langs de steen van dichter Thøger Larsen.




Waar we het vakantiedorp weer naderen is een restaurantje. Hier strijken we rond 16.00 uur even neer voor een goede pauze uit de wind met een drankje en een hapje. We laten ons het Fish & Chips kindermenu goed smaken. Even wat nieuwe energie erin.




Na deze goede stop zetten we onze tocht terug naar de haven voort. We klimmen weer heuvelop en -af en zien dat de zeehondjes nog op dezelfde plek liggen. Na Lemvig Marina, vervolgen we onze route langs het water terug naar Lemvig. Na 15 kilometer lopen strijken we welverdiend neer op de boot.
Het monument van Thøger Larsen
De dichter Thøger Larsen (1875-1928) is geliefd om zijn zomerlied "Danmark, nu blunder den lyse nat". ("Denemarken, de lichte nacht rust nu"). Hij werd hier aan de Limfjord geboren en woonde zijn hele volwassen leven in Lemvig. In zijn gedichten viert hij het verloop van de seizoenen, de verandering van het weer en de onmetelijkheid van het universum.
Het monument werd in de zomer van 1932 opgericht. Een van zijn belangrijkste gedichten is in de zijkant met uitzicht op de fjord gebeiteld; zijn geboorte- en overlijdensdata en het sterrenbeeld The Big Dipper (links) en Orion (rechts) staan op de achterkant. De bloem is een klaproos, een zeldzame plant die hier ooit in het zand groeide.

Het monument weegt 11 ton. Het maakt deel uit van het planeetpad, een inloopzonnestelsel op een schaal van 1:1 miljard van Lemvig tot Nissum Bredning.
Gebeiteld aan de zuidkant van de steen
Det suser svalt over muld og strand i Danmark,
bakkers og bølgers land,
og hvisk i træerne, nær og fjærn, og kvad,
der mumler i møllens kværn,
og brus fra brisen mod søens bred og aandepustet fra blomsterbed -
er Danmarks stemme,
der moderøm betror dig en blid og bundløs drøm.
Het raast koel over de modder en het strand in Denemarken,
het land van heuvels en golven,
en fluistert in de bomen, dichtbij en ver weg,
en kwatrijnen die mompelen in de windmolen,
en het ruisen van de bries tegen de oever van het meer en de adem van bloembedden -
is de stem van Denemarken,
dat moeders kamer je een zachte en bodemloze droom toevertrouwt.
Bron: Informatiebord




Een avondmaaltijd hoeft niet meteen en zeker niet uitgebreid. Eerst even lekker bijkomen. Daarna komen afbakbroodjes en bokworsten tevoorschijn. Na een verfrissende douche spelen we een Escaperoom en gaan lekker slapen.
Maandag 26 augustus 2024
Om 8.10 uur horen we onze Nederlandse buren van de Opperwind vertrekken. Zij hebben gepland om vandaag naar Helgoland te varen. Het is deze ochtend en middag nog wel windkracht 5 à 6 Bft, dus dat zal best wel heftig zijn. Wij hebben onze pijlen gericht op vanavond vertrekken. De wind zakt dan terug naar 3 à 4 Bft uit een voor ons hopelijk voldoende gunstige richting om de overtocht naar Vlieland te kunnen maken.
We volgen de Opperwind vanochtend op FindShip om te kijken hoe ze vorderen en hoe ze de bocht bij Thyborøn zullen maken. Tijdens ons ontbijt zien we dat de Opperwind die inmiddels op open zee was aangekomen, weer is omgekeerd. Misschien is het nu toch nog wat heftig op het water of hebben ze misschien pech? Ze leggen weer aan in Thyborøn. Hopelijk geen ernstige problemen.


Na het ontbijt gaat Paul Michèl boodschappen doen, Myrthe hardlopen en Renata bloggen. Allemaal onze eigen activiteiten alvorens we vanavond waarschijnlijk zullen vertrekken. Paul Michèl zal na terugkomst ook de motor nog een keertje checken en de dieseltank bijvullen met de aanwezige jerrycans en naar de nabijgelegen pomp lopen om de jerrycans weer te vullen. Een bezwete Myrthe en een besmeurde Paul Michèl gaan daarna gauw douchen.


Dan is het tijd om nog even de benen te strekken. We lopen langs de kraampjes in de haven, door de winkelstraten en naar de Netto om nog wat vergeten boodschappen te halen. Daarna trakteert Myrthe ons op een lekker ijsje. Terug op de boot is het tijd om eten voor te bereiden voor de overtocht en andere voorbereidingen te treffen. De planning is om rond 20.00 uur de trossen los te gooien!
Reactie plaatsen
Reacties
Mooie tocht, luitjes. Echt Denemarken. Genieten op afstand mee.voor straks een behouden overtocht.
Mooie verhalen weer! Mis ik het plaatje vd zeehond op een surfplank? Nou , het zal de leeftijd wel wezen:) wens jullie een behouden vaart naar Vlieland!, geniet nog maar efkes! Groeten van Knurpje...
Mooi verhaal weer en wat een energie, maar dit maak je ook maar een keer mee. Goede vaart terug . Hier was het zaterdag ook onstuimig. Peren oogst verhageld gaat nu als sap de fles in.
Ik kan niet ontkomen aan een jachtig gevoel bij het lezen van de blogs. In tegenstelling dat jullie zichtbaar genieten op de foto's en er ontspannen uitzien. Terwijl ik dit schrijf is Vlieland misschien al in zicht en zit de reis en de vakantie er bijna op voor jullie. Wij gaan jullie zien op de BBQ 7.9. Goede vaart en behouden thuiskomst.
Ahoy daar, doe jullie voorzichtig aan met die stormen👍 mooi verslag, ik geniet ervan.
We hebben een week jullie blog niet gevolgd, maar nu weer mooie verhalen en schitterende plaatjes!
Het is goed te zien dat jullie enorm genieten, en Mythe gaat natuurlijk gewoon door met trainen , wat een kanjer 😍.
Jullie zullen straks genoeg te vertellen hebben bij thuiskomst, het is hier heel erg rustig in de straat .
Nog even veilig de vaart vervolgen en tot gauw !